Zawieszenie działalności gospodarczej to inaczej przerwa w jej prowadzeniu. Najważniejszą korzyścią z niej płynącą jest zdecydowanie brak konieczności opłacania składek ZUS i podatków dochodowych. Oprócz korzyści, istnieją również pewne obowiązki, których należy dopełnić w okresie zawieszenia działalności.
Przede wszystkim, przedsiębiorca może dokonać zawieszenia tylko w przypadku, gdy nie zatrudnia pracowników:
- na umowę o pracę
- na zasadzie powołania, wyboru, mianowania
- na spółdzielczą umowę o pracę.
Przed zgłoszeniem zawieszenia konieczne jest więc rozwiązanie wszystkich umów o pracę, z wyjątkiem zawartych z pracownikami przebywającymi na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim lub wychowawczym. Zwolnionych pracowników należy wyrejestrować z ubezpieczeń w ciągu 7 dni od daty ustania stosunku pracy.
W okresie zawieszenia przedsiębiorca nie płaci składek, gdyż nie podlega ubezpieczeniom w ZUS. Przed złożeniem wniosku należy jednak przemyśleć, z jakim dniem chce się to zrobić, bowiem jeśli zawieszenie nastąpi w trakcie miesiąca, konieczne będzie opłacenie:
- składki zdrowotnej za cały miesiąc
- składek na ubezpieczenia społeczne w stosunku proporcjonalnym do liczby dni, w których działalność nie podlegała zawieszeniu.
Przykład:
Przedsiębiorca podał termin zawieszenia działalności jako 20 maja 2024 roku. Firmę zawiesił na trzy miesiące (do 20 sierpnia 2024 r.). Zapłaci więc składkę zdrowotną w pełnej wysokości zarówno za maj, jak i za sierpień, a także składkę na ubezpieczenia społeczne, tym razem proporcjonalnie: za 19 dni w maju (1-19 maja) i 12 dni w sierpniu (20-31 sierpnia).
Należy jednak pamiętać, że prawo do świadczeń zdrowotnych wygasa po 30 dniach od dnia ustania okresu podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu. Wobec tego, jeśli przedsiębiorca chce mieć prawo do świadczeń zdrowotnych w okresie zawieszenia, powinien dobrowolnie zgłosić się do ubezpieczeń do Narodowego Funduszu Zdrowia (tylko w przypadku, gdy nie jest ubezpieczony z innego tytułu, np. umowy o pracę). Może również dobrowolnie zgłosić się do ubezpieczenia emerytalnego i rentowego poprzez formularz ZUS ZUA. Nie ma natomiast możliwości dobrowolnego zgłoszenia się do ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego.
Zgodnie z art. 14a ust. 3 i 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej, podczas zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej oraz uzyskiwać z tego tytułu przychodów. Natomiast przedsiębiorca ma prawo:
- wykonywać czynności niezbędne do zachowania przychodów,
- przyjmowania należności lub regulowania zobowiązań, powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
- zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,
- osiągać przychody finansowe z czynności sprzed zawieszenia,
- regulować zobowiązania powstałe przed zawieszeniem,
- zabezpieczać źródła przychodów.
Obowiązki przedsiębiorcy w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej dotyczą natomiast:
- uczestnictwa we wszystkich postępowaniach: administracyjnych, sądowych, podatkowych, które dotyczą jego firmy,
- wykonywania obowiązków nakazanych przepisami,
- uczestniczenia w kontrolach,
- składania corocznych sprawozdań finansowych,
- prowadzenia księgowości,
- opłacania należności publiczno-prawnych (np. podatku od nieruchomości, od środków transportu).
W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku zapłaty zaliczek na podatek dochodowy, a także ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jeśli zaś obowiązek zapłaty zaliczki na podatek dochodowy lub ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powstanie przed okresem zawieszenia, wówczas przedsiębiorca ma obowiązek zapłaty zaliczki, nawet jeśli termin zapłaty przypada na okres zawieszenia działalności.
Co warto również dodać, zawieszenie działalności gospodarczej nie zwalnia z obowiązku złożenia zeznania rocznego, nawet jeśli trwa cały rok podatkowy, a więc zeznanie należy złożyć również w sytuacji, gdy nie osiągnięto w ciągu roku żadnego dochodu.
W okresie zawieszenia nie ma natomiast obowiązku składania deklaracji JPK VAT. Zwolnienie to dotyczy jednak tylko pełnych okresów rozliczeniowych, dlatego jeśli prowadzono działalność chociaż przez jeden dzień, należy złożyć deklarację za ten okres (miesiąc lub kwartał). Od tego zwolnienia jest kilka wyjątków, m. in. w wypadku wykonania jakiejkolwiek czynności, z tytułu której powstanie obowiązek rozliczenia podatku (np. sprzedaż środka trwałego), konieczne będzie złożenie deklaracji za okres, w którym czynność ta została wykonana.
Co więcej, w okresie zawieszenia nie należy również dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych – zaprzestania odpisów dokonuje się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność.
Podsumowując, zawieszenie działalności gospodarczej pozwala na czasowe zwolnienie z większości obowiązków administracyjnych i podatkowych. Jednocześnie jednak nie chroni ono przedsiębiorcy przed szeregiem obowiązków, takich jak wykonywanie działalności związanej z okresem przed zawieszeniem (regulowanie zobowiązań, prowadzenie księgowości) czy opłacanie należności publiczno-prawnych.
Zobacz inne nasze artykuły: KLIKNIJ TUTAJ