Obecnie coraz częściej Polacy decydują się na korzystanie z płatności bezgotówkowych. Nie zawsze jednak zdają sobie sprawę ze wszystkich możliwości jakie zapewnia posiadanie karty płatniczej. Wśród najpopularniejszych należy wymienić cashback, moneyback oraz chargeback. Pojęcia te są zazwyczaj mylnie używane zamiennie, mimo znaczących różnic między nimi.
Cashback
Cashback jest to usługa umożliwiająca wypłatę gotówki podczas zakupów stacjonarnych, gdy płatność dokonywana jest przy użyciu karty płatniczej. Polega na wypłaceniu swoich środków bez konieczności korzystania z bankomatu. Operacji cashbacku można dokonać nie tylko w sklepach, ale również w placówkach pocztowych. Warunkiem niezbędnym jest dostępny terminal płatniczy. Istotną cechą różnicującą cashback od wypłaty środków z bankomatu jest konieczność dokonania zakupów punkcie, w którym wypłacono środki. Cashback daje możliwość ograniczenia kosztów używania karty, gdyż wypłata w sklepie czy na poczcie może okazać się tańszą opcją niż wypłata środków z obcego bankomatu. Każda placówka bankowa określa maksymalną kwotę wypłaty gotówki. Jest to opcja możliwa dla osób posiadających karty debetowe. Ponadto, niektóre banki pobierają prowizję za transakcję.
Moneyback
Moneyback umożliwia zwrot części środków na konto bankowe. Co ważne, transakcja zakupu musi być opłacona bezgotówkowo, aby móc dokonać z niej zwrotu. Najczęściej zwroty wynoszą do 5% od wydanej sumy i są limitowane. To znaczy, że zwrot jest możliwy tylko do określonej sumy miesięcznie. Dzięki funkcjonalności moneybacku można zaoszczędzić na zakupach bez nadmiernego zaangażowania – jedyne co należy zrobić to dokonywać płatności bezgotówkowych w sklepach oferujących tę usługę. Z moneybacku mogą skorzystać posiadacze kart zarówno debetowych, jak i kredytowych.
Chargeback
Chargeback, określany również jako obciążenie zwrotne, chroni klienta w przypadku, gdy poniósł stratę w sytuacji chociażby podwójnego naliczenia płatności za zakupione produkty lub usługi. Chcąc skorzystać z tej usługi należy pamiętać, że błędy będące powodem chargebacku nie mogą leżeć po stronie klienta. Dzięki tej metodzie można w szybki i nieskomplikowany sposób odzyskać środki również w takich sytuacjach jak niezadowolenie z zakupionego produktu czy usługi, niezgodność towaru z opisem producenta lub sprzedawcy, a także zakup wykonany przez osobę trzecią, np. w przypadku kradzieży karty płatniczej. Chęć otrzymania chargebacku należy zgłosić poprzez złożenie reklamacji transakcji w swoim banku.
Cashback, moneyback a chargeback – podsumowanie
Cashback, moneyback i chargeback pomimo podobnego brzmienia niosą za sobą zupełnie różne znaczenia.
Cashback jest wypłatą gotówki podczas zakupów opłaconych bezgotówkowo, moneyback jest zwrotem części środków przeznaczonych na zakupione towary lub usługi, natomiast chargeback jest sposobem ochrony konsumenta w przypadku błędnego naliczenia płatności czy podobnych uchybień przy zakupach opłacanych bezgotówkowo.
Zobacz inne nasze artykuły: KLIKNIJ TUTAJ